Een uniek idee. Niet makkelijk in 2 woorden uit te leggen en niet te vergelijken met iets anders. Hoe zet je dat in de markt?

 

Met deze vraag kwam de bedenker van het Waardenpalet, Bart Sterrenburg, bij me. Een tweetal brainstormsessies later zijn we gestart met de implementatie van de gekozen strategie.

 

Het idee

 

Het Waardenpalet bestaat uit drie schijven van duurzaam kunststof materiaal. Doordat de schijven draaibaar zijn ten opzichte van elkaar kunnen maar liefst 2160 combinaties van vakgebieden met waarden of waarden onderling gemaakt worden.

 

Het Waardenpalet ondersteunt de volgende didactische doelen voor leerlingen:

  1. Het helpt hen de lesstof met betrekking tot persoonlijke en maatschappelijke onderwerpen te analyseren.
  2. Het helpt hen het gedrag van mensen en de werking van de maatschappij te verklaren.
  3. Het helpt hen te reflecteren op eigen waarden en gedrag.

 

Het Waardenpalet ondersteunt de volgende didactische doelen voor docenten:

  1. Het helpt hen de leerlingen te motiveren voor persoonlijke en maatschappelijke onderwerpen.
  2. Het helpt hen lesdoelen voor persoonlijke en maatschappelijke onderwerpen te evalueren.

De strategie

 

Als bedenker en gebruiker van het Waardenpalet is Bart in staat zijn idee op een enthousiaste en aanstekelijke manier over te brengen op mededocenten en andere potentiële gebruikers in het onderwijs.

  1. Het was dan ook al snel duidelijk dat Bart zijn doelgroep persoonlijk zal gaan benaderen.
  2. Het product moet er professioneel uit zien.
  3. Online en offline media hebben daarbij een ondersteunend doel.
  4. De vormgeving moet functioneel zijn en eenvoudig in gebruik.

De uitvoering

 

Het product, de Waardeschijf, heeft de hoogste prioriteit. Na een concept versie in Adobe Illustrator te hebben ontworpen, is de volledige schijf uitgevoerd in onderscheidende kleuren en duidelijk leesbare opdruk.

Logo

 

Samen met Bart hebben we het logo de uitstraling gegeven die past bij het nieuwe bedrijf. De goudkleur reflecteert de waarde. Het lettertype is open en modern.

Huisstijl

 

De huisstijl is herkenbaar door gebruik van de drie bolletjes uit het logo.

Folder

 

De folder ondersteunt het verhaal van Bart tijdens de gesprekken die hij over het Waardenpalet voert. Men kan hier alle belangrijke informatie beknopt in terug vinden.

Website

 

De website is bedoeld als informatiebron voor belangstellenden van het Waardenpalet en voor bezoekers die meer willen weten over Waardegoed. De nadruk ligt daarmee op informatie voorziening en communicatie met Bart als eigenaar van het bedrijf.

Recentie Bart Sterrenburg, eigenaar Waardegoed en bedenker van het Waardenpalet


Een aantal maanden lang heeft Jan mij geholpen bij het ontwerpen van mijn Waardenpalet, een website en foldermateriaal. Geen moment spijt van gehad!

 

Jan overziet de werkzaamheden en heeft aan de hand van een realistisch tijdsplan de verschillende stappen met mij doorgesproken. Hij nam de leiding in het proces en is in gesprekken met mij op zoek gegaan naar de ‘identiteit’ van Waardegoed. Dat had ik nodig en het bleek goed te werken.

 

De vertaalslag naar de presentatie, vormgeving, kleurstelling en dergelijke, ging vanwege de voorgesprekken en zijn ervaring als grafisch vormgever, heel vlot.

Tussendoor was Jan ook vaak ‘adviseur’. Hij deelde met mij als startende ondernemer zijn ervaringen op allerlei gebied. En dat gaf mij tevens het gevoel dat we partners zijn.

 

Jan heeft er inderdaad voor gezorgd dat anderen nu zien waar ik uniek in ben.